środa, 11 kwietnia 2012

Makowiec z masą orzechową

Taki makowiec jadłam bardzo dawno temu u mojej koleżanki. Wilgotny mak w połączeniu
z delikatną masą orzechową... do dziś pamiętam tamten smak. Wielokrotnie próbowałam go upiec, ale zawsze wychodził troszkę inny. Tym razem przeszukałam mnóstwo przepisów, troszkę zmodyfikowałam to po swojemu i wyszedł rewelacyjny makowiec! 

Oczywiście królował na wielkanocnym stole! ;)




Składniki:

biszkopt:

-4 jajka
-1 szklanka maki pszennej
-1 łyżeczka proszku do pieczenia
-2/3 szklanki cukru


masa makowa

-300g maku
-70g masła
-2 łyżki miodu
-1/2 szklanki cukru
-bakalie (orzechy, rodzynki)
-1/2 szklanki mleka
-2 łyżki dżemu
-4 jajka


masa orzechowa

-2 szklanki orzechów włoskich
-1 szklanka mleka
-200g masła w temp. pokojowej
-1/2 szklanki cukru pudru









Biszkopt

Białka ubijamy na sztywną pianę, dodajemy cukier i dalej ubijamy. Następnie żółtka, mąkę oraz proszek do pieczenia. Delikatnie wszystko mieszamy.

Mak

Mak zalewamy wrzątkiem, zostawiamy na 1 godzinę, a następnie mielimy 3 razy przez maszynkę. Mak lekko podgrzewamy, dodajemy mleko, miód, cukier, bakalie, dżem, żółtka i masło. Masę studzimy i dodajemy ubite białka.

Masę makową wylewamy na brytfankę (najlepiej wyłożyć ją papierem do pieczenia) na to wylewamy delikatnie ciasto na biszkopt i pieczemy przez 1 godzinę w 170-180 stopniach.
Gdy ciasto ostygnie obracamy je do góry nogami.

Masa orzechowa
Mleko gotujemy, orzechy włoskie mielimy przez maszynkę (ja rozgniotłam wałkiem na stolnicy). Dodajemy orzechy do mleka i chwilę gotujemy na wolnych ogniu. Studzimy.
Masło ubijamy z cukrem pudrem, dodajemy po łyżce masę orzechową.

Gdy ciasto będzie zimne rozsmarowujemy masę orzechową na maku. 
Ciasto można polać polewą czekoladową. Przepis tutaj.

Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz